Esports Amsterdam

WK FIFAE IN AMSTERDAM, UTOPIE OF WERKELIJKHEID?

Esports en gaming zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd. Drie miljard mensen spelen wel eens een spelletje online. Esports en gaming zijn een belangrijke vorm van entertainment. Gaming is uitgegroeid tot een volwaardige industrie met een omzet van 185 miljard euro wereldwijd. Daarmee is de industrie inmiddels vier keer groter dan de mondiale filmindustrie en zeven keer groter dan de internationale muziekindustrie. De toegenomen populariteit van esports heeft alles te maken met de sociale componenten als grote evenementen en livestreaming via grote platformen als Twitch en YouTube. Gaming zorgt voor een directe connectie tussen fans, spelers en teams. Steeds meer investeerders en merken vinden de weg naar esports en gaming. Toch hebben esports en gaming ook te maken met een negatief beeld, het zou slecht zijn voor de gezondheid en kan gezien worden als tijdverspilling.  

Tijdens de Topsport Amsterdam BusinessClub in de Heineken Experience namen Koen Schobbers (bestuurslid Global Esports Federation), Mark Versteegen (Head of Sponsoring KPN) en Dirk Tuip (oprichter van H20 esports campus in Purmerend), de partners mee in de wereld van esports en gaming.  

‘Esports en de traditionele sport kunnen veel van elkaar leren’ 

Koen Schobbers legt uit: “Het gaat om de 5’s-en: Studie, Sporten, Sociaal, Slapen en Spelen, die moeten in balans zijn. Dat geldt zowel voor de reguliere sport als voor esports.” Schobbers was de eerste Nederlandse esporter met een topsportstatus aan de universiteit toen hij geneeskunde studeerde. Ook is hij auteur van het boek ‘Mijn gamende kind.’ Schobbers werkt tevens samen met lokale en internationale bedrijven om hen te helpen deze industrie te implementeren in de bedrijfsstrategie en campagnes.  

Schobbers: ‘Er worden steeds meer internationale evenementen georganiseerd met prijzengeld. Het WK FIFA Esports 2022 werd georganiseerd in Denemarken. Internationale topgamers streden om de titel en een prijzenpot van 1,2 miljoen euro in een uitverkocht stadion met duizenden fans. Het toernooi werd ook nog eens online bekeken door miljoenen fans. Hier liggen ook kansen voor Amsterdam.”

Het IOC zet de eerste stappen om Esports olympisch te maken. Tijdens de Asian Games 2022 was esports een van de medaille sporten. Het zal dan ook niet meer lang duren voordat esports op de Olympische Spelen een onderdeel wordt. Speelt Nederland dan ook mee om de medailles?

‘Laten we krachten bundelen en het WK FIFAe (esports) naar Amsterdam brengen’

KPN steunt het Nederlandse voetbal in de volle breedte. Mark Versteegen: “De sponsorfocus lag in het begin op regulier voetbal. Met anderhalf miljoen FIFA-gamers in Nederland moesten we echter hierin stappen. In 2018 grepen we de kans en lanceerden we de KPN eDivisie met E_Oranje als logisch vervolg. Dit is de manier om in contact te komen en te blijven met jongeren en om een merkvoorkeur te creëren in deze doelgroep. Intern was hier behoorlijk wat overtuigingskracht nodig. Inmiddels hebben we een eigen gameroom en een gamebus die door heel Nederland rijdt. Deze wordt ingezet om te verbinden en om jongeren in achterstandswijken de mogelijkheid te geven te gamen.  

“Esports zal alleen maar groter worden dus laten we krachten bundelen en er voor zorgen dat er mooie evenementen naar Amsterdam komen in bijvoorbeeld de RAI of het Olympisch Stadion.”  

Amsterdam is de Techhoofstad van Europa

Op een steenworp afstand van Amsterdam ligt de H20 Esports Campus. Een permanente 11.000 m2 grote Esports Academy waar gamers hun professionele en maatschappelijke carrière een kickstart kunnen geven. Dirk Tuip, voormalig tophandballer bij Volendam: “ik droom van een grote campus waar alles samen komt, state of the art game-faciliteiten, jongeren die een opleiding tot programmeur kunnen volgen, woningen voor tijdelijk verblijf en sportfaciliteiten gecombineerd met high tech. Ons doel is dat hier een Esports Stadium komt en we hier ook esporters opleiden in het E-Papendal van Nederland. “

Het is een nieuwe wereld, veel mensen vinden iets van gamen. Het zijn gewoon jongens en meiden die hun passie volgen en die willen er alles mee bereiken. Ze hebben veel volgers op YouTube, Twitch en Instagram. We kunnen de nieuwe generatie beïnvloeden door iets goeds te doen. Gamen biedt veel mogelijkheden, jongeren kunnen zich ontwikkelen in skills, waardoor ze klaar zijn voor de banen van de toekomst.’  

Tuip vervolgt: “Amsterdam is de regio van Creative Tech en Hilversum is de media-stad. Als je die twee verbindt, denk ik dat je een unieke samenwerking hebt die andere steden niet hebben. Wij doen mee om grote evenementen naar de hoofdstad te krijgen.”  

Welke rol pakt Amsterdam als het gaat om esports?

Het duizelt de leden van de Topsport Amsterdam BusinessClub op deze avond van de informatie maar ook van de kansen die het biedt. Directeur van Topsport Amsterdam Frank Thewessem: ‘De gamewereld is volop in ontwikkeling, andere steden in Nederland zien de kansen en zetten vol in op esports, opleidingen en evenementen. Het wordt hoog tijd dat Amsterdam gaat kijken hoe het esports wilt gaan inzetten. Het is niet de vraag óf we hier iets in willen betekenen, maar hoe wat we dat gaan doen. De trein dendert voort, hier moeten we opstappen.’   

Wil jij je ook laten inspireren en bij de volgende BusinessClub meeting aanwezig zijn? Neem contact op met Frank van Rooijen: [email protected] of 06-57779595